Δημιούργησα αυτό το blog προκειμένου να παρουσιάζω απόψεις και άρθρα , βασικά για τα εκπαιδευτικά θέματα αλλά και όσα άλλα μας απασχολούν. Μια γνώμη, ένα σχόλιο για αυτά που συμβαίνουν. Επίσης θα βρείτε κείμενα άλλων τα οποία με εκφράζουν. Στο blog αυτό θα μπορείτε να βρείτε επίσης πολιτιστικές αναφορές πάνω σε θέματα που μας συγκινούν. Πολιτισμός και εκπαίδευση πάνε μαζί. Περιμένω τα σχόλια σας. Ν.Κ.

Παρασκευή, 31 Οκτωβρίου 2014

ΟΛΜΕ

ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΟΛΜΕ ΘΕΜΗ ΚΟΤΣΙΦΑΚΗ
για τη συνάντηση του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ με τον Υπ. Παιδείας
                Σε σοβαρό ατόπημα υπέπεσε ο Υπουργός Παιδείας κατά τη διάρκεια της σημερινής συνάντησης με το ΔΣ της ΟΛΜΕ.
                Στην προσπάθειά του να υπηρετήσει τις επικοινωνιακές του σκοπιμότητες στοχοποίησε  και συκοφάντησε την ΟΛΜΕ και ευρύτερα το συνδικαλιστικό κίνημα ζητώντας «moratorium όσον αφορά τις εθνικές και θρησκευτικές εορτές καθώς και για τις επισκέψεις του σε σχολεία».
                Η επικοινωνία και οι πολιτικές σκοπιμότητες έχουν τα όριά τους όταν μάλιστα δεν μπορείς να δώσεις λύσεις σε σοβαρά προβλήματα λειτουργίας των σχολείων, και ο Υπουργός σήμερα τα ξεπέρασε.
                Η σημερινή στάση με τις συκοφαντίες και τα ψέματα για τη δράση της ΟΛΜΕ και η απαξιωτική και απαράδεκτη στάση του απέναντι σε μέλη του ΔΣ και στο συνδικαλιστικό κίνημα συνολικά δείχνει το πραγματικό πρόσωπο της κυβερνητικής πολιτικής που υπονομεύει καθημερινά τον Έλληνα εκπαιδευτικό και το δικαίωμα των μαθητών στη μόρφωση.
Από τα δύο διαφορετικά δελτία τύπου που εξέδωσε αμέσως μετά τη συνάντηση ο Υπουργός Παιδείας αποδεικνύεται ότι:
-            Δεν ενδιαφέρεται για να επιλυθούν τα σοβαρά προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από την ασκούμενη κυβερνητική πολιτική, αλλά όλα τα υποτάσσει στην επικοινωνιακή στρατηγική του.
-            Είναι χαρακτηριστικό, ότι ενώ σε όσα θέματα συζητήθηκαν στην συνάντηση, μέχρι να μας δηλώσει ότι θα φύγει και να συνεχίσουμε με τον Γεν. Γραμματέα του Υπουργείου, ήταν απόλυτα αρνητικός.
-            Αυτό που ενδιαφέρει τον κ. Υπουργό ήταν η δέσμευση της ΟΛΜΕ για «moratorium» ότι δεν θα κάνουμε κινητοποιήσεις, πέρα από όσες μας επιτρέπει ο ίδιος. 
-            Η βιασύνη του να εκδώσει δύο διαφορετικά δελτία τύπου, που να εμφανίζουν την ΟΛΜΕ σαν υπεύθυνη ότι δεν γίνονται ουσιαστικές διαπραγματεύσεις και όχι τη δική του, την κυβερνητική πλευρά που έχει καταβαραθρώσει το δημόσιο σχολείο με τις συνεχείς περικοπές σε υποδομές και προσωπικό, κλείσιμο σχολείων, συγχωνεύσεις τμημάτων, κ.λπ. είναι αποκαλυπτική. Μάλιστα το πρώτο δελτίο τύπου που εκδόθηκε πριν καν τελειώσει η συνάντηση έχει μια ακόμη διαστρέβλωση εμφανίζοντας την ΟΛΜΕ να απορρίπτει συναντήσεις του Υπουργού με τις ΕΛΜΕ στις περιοχές που επισκέπτεται, ή να τον εμποδίζουμε να επισκεφθεί τα σχολεία!!
-            Προφανώς έχει επικοινωνιακό πρόβλημα ο κ. Λοβέρδος όταν προσπαθεί να παρουσιαστεί ως ο «καλός» Υπουργός μιας άθλιας και βάρβαρης πολιτικής που την υπηρετεί πιστά. Γι’ αυτό το λόγο προσπαθεί να χρησιμοποιήσει τις συναντήσεις με την ΟΛΜΕ μόνο για λόγους επικοινωνίας.
Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ δεν δέχτηκε να συνεχιστεί η συνάντηση μετά την αποχώρηση του Υπουργού, με τον Γενικό Γραμματέα και υπηρεσιακούς παράγοντες και να μετεξελιχθεί σε μια «φιλολογική» συζήτηση χωρίς δεσμεύσεις.
                Για την ουσία της συνάντησης υπενθυμίζουμε πως το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ είχε ζητήσει, εδώ και καιρό, να γίνει συνάντηση για το σύνολο των σοβαρών προβλημάτων των σχολείων και των εκπαιδευτικών.
                Είχε οριστεί συνάντηση για σήμερα Παρασκευή, 31/10/14 και το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ είχε στείλει την παρακάτω «ατζέντα θεμάτων»:
-            Διαθεσιμότητες των εκπαιδευτικών της ΤΕΕ.
-            Κενά εκπαιδευτικών, διορισμοί, αναπληρωτές και προϋπηρεσία τους,
          αριθμός μαθητών στην τάξη, 2η ειδικότητα κ.λπ., συνταξιοδοτήσεις, αποσπάσεις.
-            Ρυθμίσεις για τα ΕΠΑΛ (τμήματα, απόφοιτοι λυκείου κ.λπ.)
-            Υποστήριξη μαθητών (γεύματα, μεταφορές).
-            Μέτρα για τα σχολεία που επλήγησαν από τις πλημμύρες.
-            Αξιολόγηση, πειθαρχικό δίκαιο.
-            Νέο μισθολόγιο.
-            Υλοποίηση του αντιεκπαιδευτικού ν.4186/13.
Συζητήθηκαν μόνο τα δύο πρώτα θέματα:
-        Για τις διαθεσιμότητες-απολύσεις όπου η κατάσταση εδώ και 16 μήνες παραμένει η ίδια, μας είπε πως θα γίνει συνάντηση με τον Υπουργό Διοικ. Μεταρρ. την επόμενη Δευτέρα, για το αν θα πραγματοποιηθεί νέα ανακοίνωση, χωρίς όμως να δεσμεύεται αν σε αυτή θα καλυφθούν όλοι οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται σε διαθεσιμότητα ώστε να μην υπάρχει καμία απόλυση.
-        Για τα κενά σε εκπαιδευτικούς στα σχολεία, όπου στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (γυμνάσια, ΓΕΛ, ΕΠΑΛ) είναι σήμερα πάνω από 1200, καθώς επίσης μεγάλος αριθμός κενών υπάρχει στα μουσικά σχολεία και στην ειδική αγωγή, δήλωσε ότι δεν υπάρχει ούτε μία πίστωση για πρόσληψη αναπληρωτών, τα σχολεία θα λειτουργούν με "επάρκεια και όχι με πληρότητα", ενώ παραδέχτηκε πως τα κενά κατά το Υπουργείο είναι 1500 αθροιστικά και στις δύο βαθμίδες. Τον ενδιαφέρει  "να έχει ανοικτό το σχολείο και ας μην καλύπτει όλα τα κενά", δεν θα υπογράψει καμία παραίτηση συνταξιοδότηση "όλοι θα επιστρέψουν στις τάξεις για διδακτικό έργο μέχρι το τέλος του διδακτικού έτους, καθώς επίσης και ότι προγραμματίζει την ανάκληση 200 αποσπάσεων σε φορείς και υπηρεσίες, οι οποίοι θα επιστρέψουν στις τάξεις. Κάλεσε μάλιστα την Ομοσπονδία να συναινέσει στη μη εφαρμογή του νόμου για τον αριθμό των μαθητών (όπου υπάρχουν περιπτώσεις ειδικών μαθησιακών δυσκολιών και αναπηρίας), στις συγχωνεύσεις τμημάτων, τη μεταφορά μαθητών σε γειτονικά σχολεία.
Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ θα συνεδριάσει την επόμενη Δευτέρα για να εκτιμήσει συνολικά την κατάσταση.



                                             Αθήνα, 31/10/2014

Πέμπτη, 30 Οκτωβρίου 2014

Ο.Λ.Μ.Ε.                                                                    
Ερμού & Κορνάρου 2
ΤΗΛ: 210 32 30 073 - 32 21 255
FAX: 210 32 27 382 – 33 11 338                                
www.olme.gr                                                             
e-mail: olme@otenet.gr                                 Αθήνα, 29/10/2014

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΠΑΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ καταδικάζει το «πάγωμα» της συνταξιοδότησης  εκπαιδευτικών από τον Υπουργό Παιδείας κ. Λοβέρδο.
Οι εκπαιδευτικοί αυτοί υπέβαλαν, όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία, αίτηση για συνταξιοδότηση για λόγους οικογενειακούς λόγους ή υγείας και η παραμονή τους δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα των κενών. Ο αριθμός αυτών που συνταξιοδοτούνται κατά τη διάρκεια της χρονιάς είναι έτσι και αλλιώς μικρός.
 Η απαράδεκτη πολιτική των συνεχών περικοπών στην εκπαίδευση, που έχει ως αποτέλεσμα τους μηδενικούς διορισμούς και τα τεράστια κενά εκπαιδευτικών, χαρακτηρίζει τις ενέργειες της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και την οδηγεί σε λανθασμένες, προκλητικές και αντισυνταγματικές ενέργειες.
Αντί να προγραμματίσει εγκαίρως την κάλυψη των κενών με μόνιμους διορισμούς ο Υπουργός Παιδείας έρχεται - δυο μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους - να επιτάξει ουσιαστικά τους εκπαιδευτικούς και να καταπατήσει το συνταξιοδοτικό τους δικαίωμα.
Καλούμε τον Υπουργό Παιδείας να καλύψει τα εκπαιδευτικά κενά στα σχολεία με μόνιμους διορισμούς και να σταματήσει κάθε αντισυνταγματική ενέργεια όπως αυτή του παγώματος της συνταξιοδότησης που κρατά σε ομηρία  συναδέλφους που ασκούν τα ήδη περιορισμένα δικαιώματά τους.  

Τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών είναι αδιαπραγμάτευτα. Δεν τα χαρίζουμε σε κανέναν, δεν επιτρέπουμε να τα καταπατούν.
   Ο.Λ.Μ.Ε.                                                                 
Ερμού & Κορνάρου 2
ΤΗΛ: 210 32 30 073 - 32 21 255
FAX: 210 32 27 382 – 33 11 338                                
www.olme.gr                                                             
e-mail: olme@otenet.gr                                                              Αθήνα, 30/10/2014


ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ Δ.Ε. ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ

Το Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο ΠΕ & ΔΕ Πελοποννήσου καταδίκασε ομόφωνα την συνάδελφο Ελισάβετ  Παπαδοπούλου, Πρόεδρο του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας «Γ. Ρίτσος» και αιρετή εκπρόσωπο στο ΠΥΣΠΕ Λακωνίας με την αναχρονιστική και αυταρχική κατηγορία της «αναξιοπρεπούς συμπεριφοράς υπαλλήλου εντός και εκτός υπηρεσίας και της επιβλήθηκε χρηματικό πρόστιμο 7500 ευρώ, χωρίς να υπάρχουν κατηγορίες και με τα μέλη του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου να έχουν προσηκούσει πλήρως το παραπεμπτικό έγγραφο του Διευθυντή ΠΕ Λακωνίας. Στις 30.6.2014 την έθεσαν   και σε αναδρομική αυτοδίκαιη αργία από 5/2 με το ύψος των συνολικών μηνιαίων κρατήσεων  να ανέρχεται στο ποσό των 3.669,52 ευρώ.
Η ΟΛΜΕ έχει καταδικάσει την προσπάθεια φίμωσης της συναδέλφου και την  ποινικοποίηση της  συνδικαλιστικής της δράσης, γιατί  προασπίζεται τα εργασιακά δικαιώματα των συναδέλφων της και αγωνίζεται για  το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Έχουμε καταγγείλει την καταδικαστική απόφαση του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου, καθώς και  την πολιτική της κυβέρνησης που προσπαθεί με το νέο πειθαρχικό δίκαιο να καθυποτάξει τους εργαζόμενους.
 Το ΔΣ της ΟΛΜΕ καταγγέλλει την αντισυναδελφική  συμπεριφορά του Διευθυντή ΔΕ Αργολίδας, αναπληρωματικού μέλους του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου  ΠΕ & ΔΕ Πελοποννήσου και στελέχους της  διοίκησης, που καταδίκασε με την θετική του ψήφο τη συναδέλφισσα μας  Ελισάβετ Παπαδοπούλου.
 Τα στελέχη εκπαίδευσης που αποδεδειγμένα δρουν ενάντια στον κλάδο,  δεν έχουν θέση στα σωματεία μας γιατί  έχουν αποποιηθεί από καιρό τον εκπαιδευτικό τους ρόλο και  απροκάλυπτα στηρίζουν  την εγκαθίδρυση του νέου σχολείου της αγοράς.
Το ΔΣ της ΟΛΜΕ προτείνει στο ΔΣ της ΕΛΜΕ Αργολίδας να προχωρήσει τις διαδικασίες της διαγραφής από μέλους της του Διευθυντή Δευτ. Εκπαίδευσης.


ΚΟΤΣΙΦΑΚΗΣ ΘΕΜΗΣ - Πρόεδρος ΟΛΜΕ : ΔΗΛΩΣΗ Θ.ΚΟΤΣΙΦΑΚΗ

ΚΟΤΣΙΦΑΚΗΣ ΘΕΜΗΣ - Πρόεδρος ΟΛΜΕ : ΔΗΛΩΣΗ Θ.ΚΟΤΣΙΦΑΚΗ: 5.620 δημόσιοι υπάλληλοι --και οι μισοί από αυτούς εκπαιδευτικοί-- δήλωσε ο κ.Μητσοτάκης, έβγαλαν 1,5 δισ. ευρώ στο εξωτερικό!! Πραγματι...

Τρίτη, 28 Οκτωβρίου 2014

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΚΥΣΔΕ



Ενημερωτικό του αιρετού στο  ΚΥΣΔΕ
          Νεκτάριου Κορδή
εκλεγμένου με το ψηφοδέλτιο  των
Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων

Θέμα: Τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών και του Συλλόγου  Διδασκόντων

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Με την Υπουργική απόφαση Αρ. Φ.353.1/324/105657/Δ1/02, (ΦΕΚ 1340/16-10-02) που, χάριν συντομίας, ονομάστηκε «Καθηκοντολόγιο» των εκπαιδευτικών, έγινε μια προσπάθεια απ’ το Υπουργείο Παιδείας να συγκεντρώσει όλο το νομικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Όμως στα άρθρα αυτής της Υπουργικής Απόφασης εντάχθηκαν ρυθμίσεις που καταστρατηγούν σε πολλά σημεία νομικές διατάξεις που ρυθμίζονται από νόμους που δεν έχουν καταργηθεί ή τροποποιηθεί. Έτσι παραβιάζονται βασικά εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών αλλά και η καθημερινή δημοκρατική λειτουργία του σχολείου.
Α. ΩΡΑΡΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Στην Υ.Α. Φ.353.1/324/105657/Δ1/02,ορίζεται ότι:
Άρθρο 29: Καθήκοντα και αρμοδιότητες των Διευθυντών σε σχέση με το Σύλλογο των Διδασκόντων
«….8. Φροντίζει να καλύπτονται οι διδακτικές ώρες σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικών, τροποποιώντας το ημερήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας ή αναθέτοντας την κάλυψη του κενού σε διαθέσιμο εκπαιδευτικό.

Άρθρο 36: Καθήκοντα και αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών διδασκόντων
«..17. Παραμένουν στο σχολείο κατά τις εργάσιμες ημέρες πέρα από το ωράριο διδασκαλίας τους, για να προσφέρουν και άλλες υπηρεσίες που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία...»
….25. Αντικαθιστούν εκπαιδευτικό ο οποίος λείπει και, ανάλογα με την περίπτωση, ή καλύπτουν το κενό ή απασχολούν τους μαθητές, σύμφωνα με τις υποδείξεις του Διευθυντή..»

Στο Νόμο 1566/1985 όπως αυτός ισχύει σήμερα προβλέπονται τα εξής:
Άρθρο 13
«…8. Όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Κάθε εκπαιδευτικός παραμένει υποχρεωτικά στο σχολείο, στις εργάσιμες ημέρες πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου που του έχει ανατεθεί από τα όργανα διοίκησης του σχολείου όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα, με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 της περίπτωσης ΣΤ΄ του άρθρου 11. Τα δύο τελευταία εδάφια της προηγούμενης παραγράφου εφαρμόζονται ανάλογα και για τους δασκάλους… Από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες απαλλάσσονται οι μητέρες παιδιών μέχρι δύο ετών. Τα δύο τελευταία εδάφια της προηγούμενης παραγράφου εφαρμόζονται ανάλογα και για τους δασκάλους.
Άρθρο 14
«13. Οι ώρες εβδομαδιαίας διδασκαλίας και διεξαγωγής πρακτικών ασκήσεων από το εκπαιδευτικό προσωπικό της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ορίζονται από 1.9.2013 ως εξής: α) διευθυντές γυμνασίων, λυκείων και επαγγελματικών σχολών ώρες 10 όταν λειτουργούν με τρία έως πέντε τμήματα τάξεων, ώρες 9 όταν λειτουργούν με έξι έως εννέα τμήματα τάξεων, ώρες 7 όταν λειτουργούν με δέκα έως δώδεκα τμήματα τάξεων και ώρες 5 όταν λειτουργούν με περισσότερα από δώδεκα τμήματα τάξεων. Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής δεν υπολογίζεται ως τμήμα εκείνο που έχει αριθμό μαθητών μικρότερο από το μισό του προβλεπόμενου ανώτατου αριθμού. β) Διευθυντές ΣΕΚ ώρες 10.
γ) Υποδιευθυντές γυμνασίων, λυκείων και επαγγελματικών σχολών και υπεύθυνων τομέων ΣΕΚ ώρες 16. δ) Υπεύθυνοι εργαστηρίων ώρες 20.
ε) Εκπαιδευτικό προσωπικό όλων των κλάδων της κατηγορίας ΠΕ ώρες 23 αν έχουν έως έξι έτη υπηρεσίας, ώρες 21 αν έχουν από έξι μέχρι δώδεκα έτη υπηρεσίας και ώρες 20 αν έχουν πάνω από δώδεκα έτη υπηρεσίας. στ) Εκπαιδευτικοί εργαστηρίων του κλάδου ΤΕ01 ώρες 24 εάν έχουν έως επτά έτη υπηρεσίας, ώρες 21 εάν έχουν επτά μέχρι δεκατρία έτη υπηρεσίας και ώρες 20 εάν έχουν πάνω από δεκατρία έτη υπηρεσίας. ζ) Αρχιτεχνίτες του κλάδου ΔΕ01 ώρες 28.
η) Τεχνίτες του κλάδου ΔΕ01 ώρες 30.
Οι ανωτέρω ρυθμίσεις σχετικά με τον καθορισμό των εβδομαδιαίων διδακτικών ωρών δεν δημιουργούν επιπλέον δημοσιονομική δαπάνη ή άλλο είδος οικονομικής αξίωσης.»
Η παρ.13 του παρόντος τίθεται όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.2α της υποπαρ.Θ.2 της παρ.Θ του ν.4152/2013 (ΦΕΚ Α΄107/9.5.2013)……
20. Οι διατάξεις των παρ. 8 και 9 του άρθρου 13 που αφορούν την υποχρέωση παραμονής των εκπαιδευτικών στα σχολεία, καθώς και την απαγόρευση παράδοσης ιδιαίτερων μαθημάτων και τις κυρώσεις για την παράβασή της αντίστοιχα, εφαρμόζονται και για τους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης».

Συνεδριάσεις συλλόγων διδασκόντων Ν. 1566/1985, άρθρο 11. 'Οργανα, επιλογή, τοποθέτηση, υπηρεσιακή κατάσταση, καθήκοντα «…2. Ο σύλλογος των διδασκόντων συνεδριάζει, ύστερα από πρόσκληση του προέδρου του, τακτικά τουλάχιστο μία φορά πριν από την έναρξη των μαθημάτων και μία φορά στο τέλος κάθε τριμήνου και έκτακτα, όταν το κρίνει σκόπιμο ο πρόεδρος ή το ζητήσει εγγράφως για συγκεκριμένα θέματα τουλάχιστον το ένα τρίτο των μελών του. Οι συνεδριάσεις γίνονται μέσα στο ωράριο εργασίας και σε καμμιά περίπτωση σε ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων.

Είναι προφανές ότι οι διατάξεις των άρθρων 29 παρ. 8 και 36 παρ. 17 της Υ.Α. Φ.353.1/324/105657/Δ1/02, καταστρατηγούν βασικές  νομικές διατάξεις καταπατώντας βασικά εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Στην προκειμένη περίπτωση οι εκπαιδευτικοί καλούνται να αναπληρώσουν την απουσία εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία ειδικών μαθημάτων, με προφορική εντολή του προϊσταμένου τους. Η απασχόληση αυτή, είναι μη νόμιμη διότι το έργο που καλείται να παράσχει ο εκπαιδευτικός αποτελεί ουσιαστικά παροχή εκπαιδευτικού έργου που δεν προβλέπεται από το αναλυτικό πρόγραμμα και για αυτό οποιαδήποτε ενασχόληση είναι μη νόμιμη. Η εντολή δε της διοίκησης είναι άκυρη διότι δίνεται κατά κακή χρήση της διακριτικής ευχέρειας, κατ’ ευθεία παράβαση του νόμου, είναι αναιτιολόγητη, πάσχει ως αναφορά στον τύπο της διότι πρέπει να είναι γραπτή, ειδική και συγκεκριμένη.
Σε μια εποχή αποδόμησης του εκπαιδευτικού συστήματος και απαξίωσης του ρόλου των εκπαιδευτικών ηθικά και οικονομικά, από τη μια, και, από την άλλη, με την υλοποιούμενη «αξιολόγηση» να χρησιμοποιείται ως ο δούρειος ίππος, για τη διάλυση και την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου σχολείου και της συρρίκνωσης του αριθμού των εκπαιδευτικών μέσω και των απολύσεων στο όνομα του « εξορθολογισμού και της αξιοκρατίας» της δημόσιας διοίκησης και της «δημοσιονομικής προσαρμογής» που επιβάλουν οι επιταγές της ΤΡΟΙΚΑΣ , κάποιοι διευθυντές στηριζόμενοι στις παραπάνω παράνομες διατάξεις, επιχειρούν να μας επιβάλουν έμμεση αύξηση του διδακτικού μας ωραρίου. Με το πρόσχημα της αναπλήρωσης των κενών, όταν απουσιάζουν συνάδελφοι, και με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, γίνεται προσπάθεια να παγιωθεί αυτή η τακτική αναπλήρωσης των κενών, όταν δεν είναι εφικτή η ανασύνταξη του ημερήσιου προγράμματος για την κάλυψη των κενών.

Καταρχάς πρέπει να κάνουμε τις εξής επισημάνσεις:
Ø  Το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι απαραβίαστο (ακόμη) και καθορίζεται από το άρ. 14 παρ. 13 Ν. 1566/85 και άρ. 48 παρ. 3 Ν. 2413/96 (Φ.Ε.Κ. 124 Α'), όπως αυτές τροποποιήθηκαν  με τους μνημονιακούς  νόμους που το αύξησαν κατά δύο (2) ώρες (ν.4152/2013 (ΦΕΚ Α΄107/9.5.2013)., λαμβάνοντας υπόψη την ιδιότητα του εκπαιδευτικού (π.χ. ως διευθυντή σχολικής μονάδας), την οργανικότητα των σχολικών μονάδων και τα έτη υπηρεσίας τους.
Ø  Επί των σχετικών διατάξεων εκδόθηκε η με αριθ. 204/2005 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σύμφωνα με την οποία ως υπηρεσία για τον υπολογισμό του ωραρίου νοείται μόνο η εκπαιδευτική, αυτή που εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 6, παρ. 34 του Ν. 3027/2002, το οποίο αντικαταστάθηκε με το άρθρο 2 του Ν. 3687/2008.
Ø  Ο Ν. 1566/85 κάνει σαφή διάκριση μεταξύ εργασιακού και διδακτικού ωραρίου, ορίζοντας με σαφήνεια ότι οποιαδήποτε απασχόληση στην τάξη εντάσσεται σε διδακτικό ωράριο. Κατά συνέπεια σε καμία περίπτωση δεν ευσταθεί ότι μπορεί συνάδελφος να «απασχολήσει» παιδιά στην τάξη στο πλαίσιο του εργασιακού του ωραρίου, για να καλύψει το κενό συναδέλφου που απουσιάζει, αφού διαχωρίζεται με σαφήνεια η παροχή διδακτικού έργου και το είδος της εξωδιδακτικής απασχόλησης (Ν. 1566/85 άρθρο 13 παρ. 8 και άρθρο 14 παρ. 20).
Ø  Η απασχόληση των παιδιών δεν εντάσσεται ούτε στο διδακτικό έργο του εκπαιδευτικού ούτε στην εξωδιδακτική του απασχόληση, η οποία καθορίζεται στην αρχή της σχολικής χρονιάς με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων.
Ø  Πολλοί διευθυντές σχολείων, επιχειρώντας να παρουσιαστούν νομότυποι και ερμηνεύοντας κατά την εκτίμησή τους  την παραπάνω υπουργική απόφαση, επιχειρούν να παραβιάσουν το υποχρεωτικό διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών, επιβάλλοντάς τους να καλύπτουν στο κενό τους το κενό συναδέλφου που απουσιάζει (σε νόμιμη άδεια) ,όταν δεν είναι εφικτή η ανασύνταξη του ημερήσιου προγράμματος. Σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, τους επιβάλλουν να μπαίνουν σε τμήμα που δεν το έχουν στο ημερήσιο πρόγραμμα ή δεν το έχουν αναλάβει καθόλου κατά το τρέχον σχολικό έτος, σύμφωνα με τα άρθρα 36 και 29 και τις παραγράφους 25 και 8 αντίστοιχα, της συγκεκριμένης Υπουργικής απόφασης. (Υπενθυμίζουμε ότι η κατανομή των τμημάτων και των μαθημάτων γίνεται στην αρχή του σχολικού έτους με πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων).
Ø  Η παραπάνω υπουργική απόφαση που αναφέρεται σε «απασχόληση» των μαθητών από διαθέσιμο εκπαιδευτικό είναι προδήλως παράνομη, αφού είναι αντίθετη με όσα ρητά ορίζονται στο Ν. 1566/85 άρ. 14 παρ. 13, όπως αυτό ισχύει σήμερα, σχετικά με το εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών και σε καμία περίπτωση δεν υπερτερεί του ισχύοντα νόμου.
Ø  Η συνεκφορά «διαθέσιμος εκπαιδευτικός»  είναι γενική και αόριστη και επιδέχεται ποικίλες ερμηνείες. Δεν αναφέρει πουθενά ότι διαθέσιμος είναι ο εκπαιδευτικός που έχει τη συγκεκριμένη ώρα κενό, (διαθέσιμος–η-ο: αυτός που δεν υπόκειται σε δέσμευση, που μπορεί να διατεθεί ελεύθερα –λεξικό Μπαμπινιώτη). Σύμφωνα, λοιπόν, και με την ερμηνεία του επιθέτου είναι αυτός που μπορεί (διατίθεται) να κάνει την αναπλήρωση επειδή είτε δεν συμπληρώνει το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό ωράριό του (ο όρος «διάθεση εκπαιδευτικών» χρησιμοποιείται στην εκπαιδευτική νομοθεσία μόνο για συμπλήρωση ωραρίου ή για υπερωρία) είτε μπορεί να κάνει αλλαγή-μετακίνηση της ώρας του μαθήματός του στο ωρολόγιο ημερήσιο πρόγραμμά του χωρίς να παραβιάζεται όμως το υποχρεωτικό εβδομαδιαίο διδακτικό του ωράριο (όπως ορίζει ο Ν. 1566/85 άρ. 14 παρ. 13).
Ø   Είναι, συνεπώς, αυθαίρετη η ερμηνεία ότι διαθέσιμος εκπαιδευτικός για την κάλυψη του κενού είναι γενικά και αόριστα όποιος έχει κενό τη συγκεκριμένη ώρα χωρίς να λαμβάνονται υπόψη όσα ορίζει ο Ν. 1566/85 άρ. 14 παρ. 13 περί υποχρεωτικού εβδομαδιαίου διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών.
Ø  Συνεπώς, σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού η αναπλήρωση των κενών ή η ανασύνταξη του προγράμματος γίνεται όσο επιτρέπει το υποχρεωτικό ωράριο των εκπαιδευτικών που βρίσκονται στο σχολείο. Διαφορετικά πρόκειται για καταστρατήγηση του διδακτικού τους ωραρίου και για υποχρεωτική υπερωρία. (Ο μόνος υπεύθυνος για την ανάθεση υπερωριών σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων. Σε άλλη περίπτωση μόνο με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης μετά από πρόταση του ΠΥΣΔΕ μπορούν να ανατεθούν υπερωρίες εγγράφως και οριζόμενες συγκεκριμένα.)
Ø  Κανείς δεν υποχρεούται στα κενά του να «απασχολεί» με οποιονδήποτε τρόπο τμήματα, πέραν του υποχρεωτικού του διδακτικού ωραρίου. Εξάλλου, τα κενά του εκπαιδευτικού στο ωρολόγιο πρόγραμμα εντάσσονται στο εργασιακό του ωράριο και αξιοποιούνται από τον ίδιο για διδακτική προετοιμασία (προετοιμασία εποπτικών μέσων διδασκαλίας, φωτοτυπίες, διορθώσεις, προετοιμασία διαγωνισμάτων– τεστ- ασκήσεων-τετραδίων κ.ά.), για ενημέρωση γονέων και κηδεμόνων, δικαιολόγηση απουσιών και για εκτέλεση του συγκεκριμένου εξωδιδακτικού έργου που έχει αναλάβει, με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων στην αρχή της κάθε σχολικής χρονιάς.
Ø   Οι συνάδελφοι καλούνται, εφόσον συμπληρώνουν το διδακτικό τους ωράριο, να αρνούνται την προφορική ανάθεση υποχρεωτικής κάλυψης κενού ή υπερωρίας, να μην εφαρμόζουν καμιά προφορική εντολή για κάλυψη ωραρίου πέραν του διδακτικού τους, και, αν συμβεί αυτό, να ζητούν γραπτή εντολή, ώστε να μπορούν να προσβάλουν τη συγκεκριμένη παράνομη ανάθεση με κάθε τρόπο (συνδικαλιστικό, νομικό).
Με βάση τα ανωτέρω είναι προφανές ότι δεν τίθεται θέμα ωραρίου (8-2), που κάποιοι επιδιώκουν να επιβάλλουν και δεν το αποδεχόμαστε! Ούτε φυσικά και τα «προγράμματα» που αναρτώνται σε πίνακες ανακοινώσεων των σχολικών μονάδων με υποχρεωτικές ώρες παραμονής των εκπαιδευτικών στο σχολείο! Ενημερώνουμε τα σωματεία μας σε κάθε περίπτωση.  

B. ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΙΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ
Ν. 1566, άρθρο 11 .κεφ. ΣΤ' Σύλλογοι διδασκόντων. «1…….2. Ο σύλλογος των διδασκόντων συνεδριάζει, ύστερα από πρόσκληση του προέδρου του, τακτικά  τουλάχιστο μία φορά πριν από την έναρξη των μαθημάτων και μία φορά στο τέλος κάθε τριμήνου και, έκτακτα, όταν το κρίνει σκόπιμο ο πρόεδρος ή το ζητήσει εγγράφως για συγκεκριμένα θέματα τουλάχιστον το ένα τρίτο των μελών του. Οι συνεδριάσεις γίνονται μέσα στο ωράριο εργασίας και σε καμιά περίπτωση σε ώρες  διδασκαλίας των μαθημάτων…»

Υ.Α. Φ.353.1/324/105657/Δ1/02,
Άρθρο 37: Σύνθεση και λειτουργία του Συλλόγου των Διδασκόντων (Σ.Δ.) «….7. Ο Σύλλογος Διδασκόντων συνεδριάζει πάντοτε εκτός ωρών διδασκαλίας των μαθημάτων.¨……. 14. Οι αποφάσεις του συλλόγου λαμβάνονται με απλή πλειοψηφία των παρόντων και σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η άποψη με την οποία τάσσεται ο πρόεδρος. Όταν οι προτάσεις είναι περισσότερες και καμιά δε συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται ανάμεσα στις δυο επικρατέστερες. Το μέλος που απέχει από την ψηφοφορία ή δίνει λευκή ψήφο θεωρείται απόν. Η ψηφοφορία είναι φανερή. Μυστική ψηφοφορία διεξάγεται όταν προβλέπεται από σχετική διάταξη ή αποφασίζει ο Σύλλογος κατά πλειοψηφία.
15. Οι αποφάσεις του Συλλόγου των Διδασκόντων λαμβάνονται πάντοτε μέσα στα όρια της αρμοδιότητάς του, είναι δεσμευτικές για όλους, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, και υλοποιούνται με ευθύνη του Διευθυντή του σχολείου. Καταχωρούνται στο βιβλίο πράξεων του Συλλόγου και υπογράφονται υποχρεωτικά από τον πρόεδρο, το γραμματέα και τα παρόντα μέλη. Στην ίδια πράξη καταχωρούνται και οι απόψεις της μειοψηφίας, αν ζητηθεί. Ζητήματα τα οποία ρυθμίζονται από την υφιστάμενη εκπαιδευτική νομοθεσία δεν είναι επιτρεπτό να γίνονται θέματα συνεδρίασης του Συλλόγου των Διδασκόντων και ούτε να λαμβάνονται αποφάσεις αντίθετες με τις ρυθμίσεις αυτές
Είναι προφανές ότι ο νόμος 1566 υπερισχύει της Υπουργικής Απόφασης και δεν μπορεί η συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων να ξεπεράσει το ωράριο εργασίας του σχολείου και να ολοκληρώνεται στις 6 ή 7 το απόγευμα! Παράλληλα επιβάλλεται οι συνεδριάσεις των Συλλόγων να μη γίνονται σε μέρες απεργίας αλλά και κινητοποιήσεων. Παρεμπιπτόντως το ίδιο πρέπει να ισχύει και για τις εκδρομές-περιπάτους.  

Υ.Α. Φ.353.1/324/105657/Δ1/02, Άρθρο 39: Καθήκοντα και αρμοδιότητες του Συλλόγου των Διδασκόντων Α. Γενικά: «………..12. Ενημερώνει, σε συνεργασία με το Διευθυντή, τους γονείς και κηδεμόνες, τουλάχιστον κάθε τρίμηνο ή τετράμηνο, σχετικά με τη φοίτηση, την πρόοδο και τη συμπεριφορά των μαθητών. Η ενημέρωση γίνεται εκτός των ωρών εργασίας του σχολείου…».
Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 12 είναι ΠΡΟΔΗΛΩΣ ΠΑΡΑΝΟΜΟ διότι καταστρατηγεί το εργασιακό ωράριο του σχολείου και παραβιάζει το εργασιακό ωράριο του εργαζομένου.




Γ. ΑΝΑΘΕΣΗ ΥΠΕΡΩΡΙΩΝ
Στο Νόμο 1566/1985, όπως αυτός ισχύει σήμερα, προβλέπεται ότι Άρθρο 14 «…………6. Σε περίπτωση που οι προβλεπόμενες ώρες διδασκαλίας για κάθε μάθημα δεν καλύπτονται με το υποχρεωτικό ωράριο των διδασκόντων και οι απομένουσες δεν δικαιολογούν θέση εκπαιδευτικού ή αν δικαιολογούν μέχρι να προσληφθεί προσωρινός αναπληρωτής και εφόσον δεν υπάρχει προσφορά προαιρετικής υπερωριακής διδασκαλίας, ο σύλλογος των διδασκόντων αναθέτει την κάλυψη των ώρων αυτών σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου. "Αν ο σύλλογος διδασκόντων παραλείπει να αναθέσει την κάλυψη των ωρών αυτών, η ανάθεση γίνεται με απόφαση του διευθυντή εκπαίδευσης, ύστερα από πρόταση του οικείου περιφερειακού υπηρεσιακού συμβουλίου." Για την κάλυψη των ωρών του προγράμματος μπορεί να ανατεθεί προαιρετική υπερωριακή διδασκαλία μέχρι 5 ώρες την εβδομάδα σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου με απόφαση του συλλόγου των διδασκόντων και σε εκπαιδευτικούς άλλου σχολείου με απόφαση του περιφερειακού υπηρεσιακού συμβουλή. Η ανάθεση γίνεται με απόφαση του συλλόγου των διδασκόντων, αν πρόκειται για το ίδιο σχολείο ή με απόφαση του περιφερειακού υπηρεσιακού συμβουλίου, αν πρόκειται για άλλο σχολείο και εφόσον και στις δύο περιπτώσεις δεν υπάρχει προσφορά για προαιρετική υπερωριακή διδασκαλία
Οι Σύλλογοι Διδασκόντων δεν πρέπει να αναθέτουν σε καμιά περίπτωση υποχρεωτικές υπερωρίες σε εκπαιδευτικούς! Η κάλυψη των λειτουργικών κενών απαιτούμε να γίνει με προσλήψεις αναπληρωτών.

Δ. ΩΡΑΡΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ
Σχετικά με το ωράριο εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας που διδάσκουν σε πρωτοβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με το Αρ.Πρωτ.183422/Δ2/02-12-2013/ΥΠΑΙΘ με θέμα:
« Ωράριο εκπαιδευτικών ανά βαθμίδα εκπαίδευσης», λαμβανομένων υπόψη της υποπ. Θ2, παρ.2 του N.4152/2013, και της παρ.3, αρ.48, του Ν.2413/1996 διευκρινίζονται τα ακόλουθα :
«1.Οι εκπαιδευτικοί Β/θμιας Εκπ/σης που έχουν μεταταχθεί στην Α/θμια Εκπ/ση ακολουθούν το ωράριο της Α/θμιας.
2.Οι εκπαιδευτικοί Β/θμιας Εκπ/σης που αποσπώνται σε Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης προκειμένου να διατεθούν σε Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης, με αίτησή τους, ακολουθούν το ωράριο της Α/θμιας.
3.Οι εκπαιδευτικοί Β/θμιας Εκπ/σης που διατίθενται στην Α/θμια Εκπ/ση για συμπλήρωση ωραρίου ή ολικά, για τις ανάγκες της Υπηρεσίας, ακολουθούν το ωράριο της Β/θμιας
Υπενθυμίζουμε ότι ανάλογα με τα έτη υπηρεσίας, συνεπάγεται και η ανάλογη μείωση ωραρίου που ισχύει στην εκάστοτε βαθμίδα Εκπαίδευσης.»
Πάγια θέση της ΟΛΜΕ είναι οι εκπαιδευτικοί που διατίθενται στην Π.Ε. να ακολουθούν το διδακτικό τους ωράριο που έχουν στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση με τις ανάλογες μειώσεις ωραρίων λόγω προϋπηρεσίας.

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Είναι προφανές ότι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να μένουμε αδρανείς στην καταστρατήγηση εργασιακών δικαιωμάτων που προστατεύονται από το νόμο, αλλά όπου διαπράττονται να καταγγέλλονται στο αρμόδιο συλλογικό συνδικαλιστικό όργανο. Η συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της νομιμότητας των πράξεων της διοίκησης, ως έκφραση του κράτους δικαίου στην καθημερινή συναλλαγή με τον πολίτη, απαιτεί οι εντολές των διοικούντων προς τους διοικούμενους να δίνονται γραπτά, ώστε αφ΄ ενός μεν να τεκμαίρεται η νομιμότητά τους και αφετέρου να είναι δυνατός ο δικαστικός έλεγχος των πράξεων της διοίκησης,  στα πλαίσια εφαρμογής της συνταγματικά κατοχυρωμένης επίσης αρχής, αυτής της διάκρισης των εξουσιών, δεδομένου ότι η εκτέλεση προφορικών εντολών ενέχει τον κίνδυνο πειθαρχικών ή ποινικών ευθυνών, οι οποίες διαφορετικά θα αποσοβούνταν κατ΄ εφαρμογή του άρθρου 25 ΥΚ. Οι προφορικές εντολές δεν ελέγχονται και γι΄αυτό δεν υπάρχει υποχρέωση εκτέλεσής τους.

Σε κάθε περίπτωση ο παιδαγωγικός μας ρόλος δεν μεγαλώνει όταν υποχωρούμε σε παράτυπες-παράνομες αξιώσεις της Διοίκησης στο όνομα της εύρυθμης λειτουργίας των σχολείων.
ü  Όταν ζητάνε για παράδειγμα ενεργά φοιτώντες μαθητές στις 10 Οκτώβρη, είναι προφανές ότι παρανομούν, μιας και ο χαρακτηρισμός γίνεται με τη λήξη του 1ου τετραμήνου!
ü  Όταν για να καλυφθεί κενό εκπαιδευτικού γίνεται αυθαίρετη αναπροσαρμογή προγράμματος με μείωση των ωρών διδασκαλίας ανά μάθημα!
ü  Όταν 50 μέρες μετά την έναρξη των μαθημάτων, αλλάζουν συνεχώς τα ωρολόγια προγράμματα με ανακατανομή αναθέσεων μαθημάτων, για να καλυφθούν με κάθε δυνατό τρόπο τα κενά εκπαιδευτικών! Τα σχολεία, λόγω των μετακινούμενων εκπαιδευτικών αδυνατούν να φτιάξουν σταθερό πρόγραμμα, ενώ οι μαθητές μας αλλάζουν διαρκώς καθηγητές!
ü  Όταν μετακινούνται εκπαιδευτικοί σε 3-4 σχολεία χωρίς την ανακοίνωση κενών αλλά με προφορικές εντολές!
ü  Όταν αρνούνται να εφαρμόσουν το νόμο 4186 για τη μείωση των μαθητών σε τμήματα με μαθητές με διαγνωσμένες μαθησιακές δυσκολίες!

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ως εκπαιδευτικοί μαζί με τους γονείς και τους μαθητές μας την κάλυψη των κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό με μόνιμους διορισμούς, την λειτουργία τμημάτων σύμφωνα με τις προτάσεις του κλάδου (20 μαθητές ανά τμήμα,10 μαθητές ανά καθηγητή σε τμήματα ειδικοτήτων-εργαστηρίων),  και τελικά συνθήκες αξιοπρεπούς λειτουργίας των σχολείων στις σημερινές συνθήκες της κοινωνικής αποδόμησης. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η επιβάρυνση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών έχει αρνητική επίπτωση στην ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου. Οι εργασιακές σχέσεις των καθηγητών είναι και συνθήκες μάθησης των μαθητών!


Αθήνα 28/10/2014



Νεκτάριος Κορδής,
αιρετό τακτ. μέλος του ΚΥΣΔΕ
(τηλ.: 6977513534,
ηλ. δ/νση:  nekordis@yahoo.gr)


Βίκυ Αναγνώστη,
αιρετό αναπληρ. μέλος του ΚΥΣΔΕ
(τηλ.: 6979778287,
ηλ.δ/νση:vanagnosti@gmail.com)



                     εκλεγμένων με το ψηφοδέλτιο  των
Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων


Κυριακή, 26 Οκτωβρίου 2014

ΑΠΥΣΔΕ

ΜΙΑ ΘΕΣΗ, ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΑΠΟ ΤΟ Κ.AN.E.Π. /ΓΣΕΕ ΚΑΙ Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ

Θεσσαλονίκη 25.10.2014

Α. Στην ηλεκτρονική σελίδα της ΓΣΕΕ, παρουσιάζεται το  προφίλ του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Κ.ΑΝ.Ε.Π.). Σύμφωνα λοιπόν με την παρουσίαση «Το ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ ιδρύθηκε τον Ιούλιο του 2004 για την υποστήριξη και εξυπηρέτηση της πολιτικής της σε όλο το φάσμα των εργασιακών σχέσεων, στον τομέα της εκπαίδευσης και της επιστημονικής έρευνας. Στοχεύει στην ανάπτυξη συγκεκριμένων δομών και στρατηγικών για τη μετάβαση όλων στην κοινωνία της γνώσης, στην ανάπτυξη συστήματος αξιολόγησης και εφαρμογής εκπαιδευτικών πολιτικών σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης (τυπικής και μη τυπικής), στο να αυξήσει τις ευκαιρίες πρόσβασης των πολιτών σε όλο το σύστημα εκπαίδευσης (τυπικής και μη τυπικής), βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης σε όλες τις μορφές, στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την απασχόληση, μελέτη, καταγραφή και αξιολόγηση της ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας και στη διερεύνηση προτύπων καλής πρακτικής στην εφαρμογή των εκπαιδευτικών πολιτικών και στη συνεργασία με διεθνή ερευνητικά κέντρα φιλικά διακείμενα στις δυνάμεις εργασίας για κοινή δράση σε θέματα πολιτικών της εκπαίδευσης. Για την πραγματοποίηση του πιο πάνω σκοπού, το ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ ιδρύει, σχεδιάζει και συμμετέχει σε επιστημονικά προγράμματα σε διάφορους τομείς, (προσχολική αγωγή, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μετα-δευτεροβάθμια εκπαίδευση, επαγγελματική κατάρτιση, διασύνδεση της εκπαίδευσης με την απασχόληση και την κοινωνία, ίδρυση και λειτουργία Ακαδημίας της Εργασίας και της Δια βίου Εκπαίδευσης, κ.λ.π.»
Η  τριτοβάθµια Συνδικαλιστική Οργάνωση µε την επωνυµία ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝ∆ΙΑ ΕΡΓΑΤΩΝ ΕΛΛΑ∆ΑΣ (Γ.Σ.Ε.Ε.) εκ του καταστατικού της, άρθρο 2, προβλέπεται ότι «..συγκροτείται ως ανώτατη κεντρική οργάνωση των εργατών και υπαλλήλων του ανώτατου συνδικαλιστικού οργάνου των εργατών στην χώρα», έχει δε επίσης καταστατικούς σκοπούς και στόχους της μεταξύ των άλλων, αρθρο 9,  «τη  συνεχή προσπάθεια για τη διεύρυνση της συµµετοχής των εργαζοµένων στο εθνικό εισόδηµα, ώστε να εξαλειφθεί προοδευτικά, η ανισοκατανοµή του προϊόντος της κοινωνικής εργασίας.
3. Η προσπάθεια για τη βελτίωση της οικονοµικής και κοινωνικής θέσης των εργαζοµένων, για την ανύψωση της µορφωτικής και  πολιτιστικής τους στάθµης, για την εδραίωση της ∆ηµοκρατίας, για την προάσπιση της εθνικής ανεξαρτησίας. ……….. 5. Η εξασφάλιση πλήρους απασχόλησης των εργατοϋπαλλήλων, ελεύθερης εκλογής εργασίας, προσωπικής ασφάλειας, ολοκληρωμένης κοινωνικής ασφάλισης, ελεύθερης διαπραγμάτευσης των όρων εργασίας για την προσέγγιση προς το ιδανικό της κοινωνικής δικαιοσύνης, µε τελική επιδίωξη την κατάργηση της εκμετάλλευσης του ανθρώπου από τον άνθρωπο.
8.α………….β.Η υπεράσπιση των ανθρώπινων και δηµοκρατικών δικαιωµάτων.
…..10. Οι βασικές αρχές διεθνών διακηρύξεων που αναφέρονται στα ανθρώπινα και δηµοκρατικά δικαιώµατα όλων των λαών, όπως:  α. Το καταστατικό της ∆ιεθνούς Συνοµοσπονδίας των Ελεύθερων Εργατικών Συνδικάτων ως και της Συνοµοσπονδίας Ευρωπαϊκών Συνδικάτων. β. Η ∆ιακήρυξη της Φιλαδελφείας για τους σκοπούς και τις επιδιώξεις της ∆ιεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (1944). γ. Ο Χάρτης του Ατλαντικού (1941).  δ. Η Παγκόσµια ∆ιακήρυξη του Οργανισµού Ηνωµένων Εθνών(ΟΗΕ) για τα ∆ικαιώµατα του Ανθρώπου (1948).  ε. Οι Αρχές της Τελικής Πράξης της Ευρωπαϊκής Συνδιάσκεψης του Ελσίνκι. στ. Η Σύµβαση της Ρώµης του 1951. ζ. Ο Κοινωνικός Ευρωπαϊκός Χάρτης του Συµβουλίου της Ευρώπης του 1961. η. Η Κοινωνική Χάρτα των Θεµελιωδών Κοινοτικών ∆ικαιωµάτων του Συµβουλίου της ΕΟΚ του 1989.»

Β. Το ΚΕΝΤΡΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΗΣ ΓΣΕΕ με έγγραφό του, που προώθησαν σε όλα τα σχολεία πρωτοβάθμιας  και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οι Περιφέρειες Εκπαίδευσης,  ανακοίνωσε ότι «με το υπ’ αριθμ. 156263/Γ2/30-09-2014 έγγραφο του Γενικού Γραμματέα του ΥΠΑΙΘ, στo πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» (ΕΠΕΔΒΜ), έχει εγκριθεί και υλοποιείται η Πράξη «Δράσεις ευαισθητοποίησης και επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών», με δικαιούχο το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) του ΥΠΘΠΑ» . Στα πλαίσια αυτού του Επιχειρησιακού Προγράμματος το ΚΑΝΕΠ διοργανώνει  ενδοσχολικά προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών με 8 νέους θεματικούς κύκλους μεταξύ των οποίων ο 16ος Θ.Κ, με αντικείμενο: «Επαγγελματική εκπαίδευση / κατάρτιση και η μέθοδος της Μαθητείας: Μεθοδολογία εφαρμογής και διασφάλιση ποιότητας (16)».Ο αριθμός στην παρένθεση είναι ο αριθμός των σεμιναρίων στον συγκεκριμένο θεματικό κύκλο.
Τι είναι η μέθοδος της μαθητείας: Στο μνημονιακό ΝΟΜΟ 4186/ΦΕΚ Α 193/17.09.2013   Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις, άρθρο Άρθρο 9
Πρόγραμμα Σπουδών Ημερήσιου Επαγγελματικού Λυκείου, προβλέπονται μεταξύ άλλων τα εξής: «….3. Στην «Τάξη Μαθητείας» εφαρμόζεται πρόγραμμα του εργαστηριακού μαθήματος «Ενισχυτική Εργαστηριακή Εκπαίδευση της Μαθητείας» επτά (7) συνολικά ωρών, επιμερισμένο σε δύο ημέρες εβδομαδιαίως, το οποίο διδάσκεται στη σχολική μονάδα του ΕΠΑ.Λ., καθώς και τις σχολικές μονάδες του Ο.Α.Ε.Δ., από εκπαιδευτικό προσωπικό του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και του Ο.Α.Ε.Δ. για διάρκεια ενός σχολικού έτους, ήτοι από την 1η Σεπτεμβρίου έως και την 30ή Αυγούστου εκάστου έτους.

Στην «Τάξη Μαθητείας» εφαρμόζεται «Πρόγραμμα εκπαίδευσης στο χώρο εργασίας - Μαθητεία σε εργασιακό χώρο» είκοσι οκτώ (28) ωρών εβδομαδιαίως, επιμερισμένο σε πέντε (5) ημέρες για ένα σχολικό έτος. Το «Πρόγραμμα εκπαίδευσης στο χώρο εργασίας -Μαθητεία σε εργασιακό χώρο» διέπεται από σύμβαση, που συνάπτεται μεταξύ του Ο.Α.Ε.Δ. και του εργοδότη (φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου), με επιπρόσθετα κίνητρα πρόσληψης του Μαθητευόμενου μετά το πέρας της μαθητείας ….» Στο άρθρο δε Άρθρο 14 Ειδικά θέματα Μαθητείας ρυθμίζονται τα ακόλουθα:  « 1. Η «Τάξη Μαθητείας» εφαρμόζεται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και τον Ο.Α.Ε.Δ., εξαιρουμένης της Ομάδας Προσανατολισμού Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων που εφαρμόζεται από τα Υπουργεία Παιδείας και Θρησκευμάτων και Ναυτιλίας και Αιγαίου. Την ευθύνη τοποθέτησης σε χώρους εργασίας των φοιτούντων, καθώς και όλα τα σχετικά με αυτή έχουν τα Ε.Π.Α.Λ. και ο Ο.Α.Ε.Δ. από κοινού. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για τη σύσταση και λειτουργία της «Τάξης Μαθητείας». Με κοινή απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων και Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για τη σύσταση και λειτουργία της «Τάξης Μαθητείας» της Ομάδας Προσανατολισμού Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων.    2. Η έκδοση των πιστοποιητικών υγείας και οι ιατρικές πράξεις που απαιτούνται για τη Μαθητεία σε χώρους εργασίας, εφόσον οι μαθητές δεν είναι άμεσα ή έμμεσα ασφαλισμένοι, γίνονται δωρεάν από δημόσια νοσοκομεία ή από ιατρούς συμβεβλημένους με το Δημόσιο ή με φορείς κοινωνικής ασφάλισης.    3. Το Δημόσιο καλύπτει τις δαπάνες της ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης των μαθητών, που έπαθαν ατύχημα κατά την άσκηση στα Σ.Ε. των Επαγγελματικών Λυκείων, στα Εργαστηριακά Κέντρα, στα εργαστήρια Γυμνασίων και Γενικών Λυκείων, στα Ε.Κ.Φ.Ε. ή στους χώρους εργασίας, κατά το μέρος που οι δαπάνες αυτές δεν καλύπτονται από άμεση ή έμμεση ασφάλιση.   4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και Υγείας ρυθμίζονται ο τρόπος κάλυψης των δαπανών καθώς και οι προϋποθέσεις και τα θέματα που αφορούν την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου. Με την ίδια απόφαση ρυθμίζεται η συμμετοχή του Δημοσίου στις εισφορές και τις αποζημιώσεις των μαθητών και των εργοδοτών κατά τη διάρκεια της Μαθητείας.  5. Η «Τάξη Μαθητείας» είναι δυνατόν να χρηματοδοτείται από εθνικούς     ή και κοινοτικούς πόρους σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις.» "

Γ. Τι σημαίνει στην πραγματικότητα η υιοθέτηση  της καθολικής μαθητείας μέσα από τον αντιεκπαιδευτικό νόμο 4186/2013; *
 Η υποστήριξη του θεσμού αποτελεί στην πραγματικότητα εισαγωγή του  γερμανικού  διττού μοντέλου επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης  και του θεσμού της μαθητείας στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, θεσμός που δεν εμφανίστηκε ξαφνικά, αλλά αποτελεί τη φυσική συνέχεια των μεθοδεύσεων και ενεργειών των τελευταίων δύο ετών, τόσο σε υπουργικό και κυβερνητικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο φορέων και παραγόντων της βιομηχανίας και του επιχειρηματικού κόσμου Γερμανίας και Ελλάδας. Στα πλαίσια της προετοιμασίας του εδάφους για την εφαρμογή του εν λόγω συστήματος, εντάσσονται τα δύο Μνημόνια που υπέγραψε στο Βερολίνο τον Δεκέμβριο του 2012 ο τότε υφυπουργός Παιδείας Θ. Παπαθεοδώρου: ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ και ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ ΚΑΙ ΕΛΛΑΔΑΣ.
Στο γερμανικό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης, όπου ήδη εφαρμόζεται πλήρως το δυαδικό σύστημα εκπαίδευσης και  το οποίο χαρακτηρίζει η έντονη ταξικότητα, διοχετεύονται οι μαθητές 15 ετών και άνω, από τα κατώτερα κοινωνικά/οικονομικά στρώματα. Στις δομές αυτές φοιτούν και μεγαλύτεροι σε ηλικία μαθητές, οι οποίοι για οικονομικούς λόγους δεν αποπεράτωσαν σπουδές πανεπιστημιακές. Βάση του συστήματος αποτελεί η προσφορά θέσεων μαθητείας από τις επιχειρήσεις, με την οποία γίνονται οι εγγραφές. Οι μαθητευόμενοι αμείβονται με χαμηλούς μισθούς, χαμηλότερους από τον κατώτατο και ανάλογα με την ειδικότητα.  Τα της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη Γερμανία αποφασίζονται και διαμορφώνονται από τις εταιρείες, οι οποίες είναι αρμόδιες για τον καθορισμό των ειδικοτήτων που θα προσφέρονται, δημιουργώντας παράλληλα τις θέσεις μαθητείας, αλλά και έχοντας αποφασιστικό ρόλο στη διαμόρφωση του περιεχόμενου των σπουδών σύμφωνα πάντα με  τις ανάγκες της αγοράς. Εξάλλου, η πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων γίνεται από τα Επιμελητήρια τα οποία συγκροτούνται από τις ίδιες τις επιχειρήσεις.
Είναι ηλίου φαεινότερο ότι τα συστήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης που υιοθετούνται με πρότυπο το γερμανικό διττό μοντέλο, λειτουργούν προς όφελος του κεφαλαίου εφόσον παρέχουν στις επιχειρήσεις ευέλικτο, ευπροσάρμοστο, φτηνό και χωρίς δικαιώματα  εργατικό δυναμικό που καταρτίζεται, επανακαταρτίζεται και διοχετεύεται στην αγορά εργασίας σύμφωνα με τις ανάγκες της. Ταυτόχρονα, επιτυγχάνεται και άλλος στόχος, καθώς η επαγγελματική εκπαίδευση προβάλλεται ως «ενεργητική πολιτική απασχόλησης» που συμβάλλει σημαντικά στην καταπολέμηση της νεανικής ανεργίας, μειώνοντας τους αντίστοιχους δείκτες, εφόσον οι μαθητευόμενοι προσμετρούνται ως απασχολούμενοι.
Είναι φανερή η πολλαπλή σκοπιμότητα εφαρμογής του μοντέλου της διττής εκπαίδευσης  μέτρου και στην Ελλάδα, όταν ήδη  παρατηρούνται φαινόμενα εργοδότες, που έχουν προσλάβει μαθητευόμενους εργαζόμενους, που αμείβονται με χαμηλούς μισθούς, χαμηλότερους από τον κατώτατο και ανάλογα με την ειδικότητα, απολύουν παρανόμως μόνιμο προσωπικό, τη στιγμή μάλιστα που οι ελεγκτικοί μηχανισμοί στη χώρα μας είναι από αναποτελεσματικοί ως ανύπαρκτοι και μάλιστα όταν στην Ελλάδα υπάρχει κρίση που έχει οδηγήσει χιλιάδες επιχειρήσεις στο κλείσιμο. Ήδη σε πολλές δημόσιες εμφανίσεις του στην Ελλάδα ο Χ. Φούχτελ έχει αναφερθεί στη διαθεσιμότητα χιλιάδων θέσεων μαθητείας στη Γερμανία που μπορούν να καλυφθούν από νέους από την Ισπανία, Πορτογαλία και Ελλάδα που πλήττονται περισσότερο από την ανεργία. Σε Ημερίδα για την Ε.Ε.Κ. στη Θεσσαλονίκη το Μάη του 2013, ο ίδιος ανέφερε: «η Γερμανία διαθέτει πολλές διαθέσιμες θέσεις σε σχολές μαθητείας και επιθυμεί να καλυφθούν από νέους που προέρχονται από την Ελλάδα, την Πορτογαλία και την Ισπανία. Οι τελευταίοι, θα λαμβάνουν αποδοχές και θα μπορούν να παρακολουθήσουν προγράμματα εκμάθησης της γλώσσας στην πατρίδα τους αλλά και στη Γερμανία». * (Τα στοιχεία λήφθησαν από το κείμενο του Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Γιάννη Αμαντίδη «Η υιοθέτηση της καθολικής μαθητείας στην ελληνική πραγματικότητα: παροχή στις επιχειρήσεις ευέλικτου, ευπροσάρμοστου, φτηνού και χωρίς δικαιώματα εργατικού δυναμικού, που καταρτίζεται, επανακαταρτίζεται και διοχετεύεται στην αγορά εργασίας σύμφωνα με τις ανάγκες της». Εφημερίδα ΑΥΓΗ 08.09.2013)
Δ. Και επί του προκειμένου. Το Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Κ.ΑΝ.Ε.Π.) της ΓΣΕΕ, πέραν του γεγονότος ότι με τις ευλογίες του Υπουργείου Παιδείας αναζητά τους πελάτες του μέσα στα δημόσια σχολεία, με την ανάπτυξη του  16ο θεματικού κύκλου του επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών με αντικείμενο: «Επαγγελματική εκπαίδευση / κατάρτιση και η μέθοδος της Μαθητείας: Μεθοδολογία εφαρμογής και διασφάλιση ποιότητας (16)»  υιοθετεί άκριτα  το θεσμό  της συγκεκριμένης μορφής μαθητείας και μάλιστα επιμορφώνει τους εκπαιδευτικούς, ώστε να τον εφαρμόσουν καλύτερα?  Η συγκεκριμένη δράση και ανάπτυξη αυτού του θεματικού κύκλου από το ΚΑΝΕΠ/ ΓΣΕΕ  συμβαδίζει με τους καταστατικούς σκοπούς της ΓΣΣΕ και βοηθά στην  κατάκτηση και υλοποίησή τους;  Η μήπως η ΓΣΕΕ έχει παρεκκλίνει  από τους σκοπούς της , αποδέχεται τελικά και εξυπηρετεί στην πράξη  μνημονιακές πολιτικές   που θέλουν να προσδιορίσουν νέο τοπίο στο χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης και της εργασίας. Τουλάχιστον για το τοπίο  της δημόσιας εκπαίδευσης, το εκπαιδευτικό  κίνημα έχει θέσεις, πορεία και όραμα που αν μη τι άλλο η ΓΣΕΕ πρέπει να μελετήσει και να αφουγκραστεί. Τα ερωτηματικά μακάρι να έχουν αρνητική απάντηση στην πράξη.

ΑΙΡΕΤΟΣ ΑΠΥΣΔΕ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Με τις ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ