ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]



Οικονομική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών τώρα!

Τα διλήμματα της κάλπης στις 25 Ιουνίου!

 

     Οι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα, αποτελούν διαχρονικά τον πιο κακοπληρωμένο επιστημονικό κλάδο. Μια μικρή σύγκριση με μισθούς άλλων χωρών θα πείσει, ακόμη και τον πιο δύσπιστο, πως είμαστε στις τελευταίες θέσεις του μισθολογικού πίνακα της Ευρώπης.

     Η μισθολογική καθήλωση μας μετά το 2010 σε συνδυασμό με την πρωτοφανή ακρίβεια που καταγράφεται πλέον στη χώρα μας, εκτινάσσει στα ύψη το κόστος των ενοικίων, των λογαριασμών, των μετακινήσεων αλλά και των βασικών ειδών διατροφής και οδηγεί στην αδυναμία των εκπαιδευτικών να ανταπεξέλθουν ακόμα και στις βασικές  ανάγκες των οικογενειών τους. Συνάδελφοι/ισσες νεοεισερχόμενοι/ες στην εκπαίδευση λαμβάνουν μισθό μόλις 737€, μισθός κατώτερος ακόμα και από τον ιδιωτικό τομέα, που δεν αρκεί για την κάλυψη ούτε των παγίων εξόδων στέγασής τους. Χιλιάδες εκπαιδευτικοί, ιδιαίτερα νεοδιόριστοι/ες και αναπληρωτές/τριες (με πρώτο μισθό στα 830 ευρώ), υπηρετούν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να διατηρούν δύο σπίτια ή να ξοδεύουν τεράστια ποσά για την μετακίνησή τους. Χιλιάδες εκπαιδευτικοί που καλύπτουν ωράριο σε πολλά σχολεία πληρώνουν χιλιάδες ευρώ ετησίως για καύσιμα, η τιμή των οποίων έχει πλέον εκτοξευθεί. Όπως είναι γνωστό οι εκπαιδευτικοί δικαιούνται αποζημίωση οδοιπορικών εξόδων και εξόδων εκτός έδρας μόνο για «εντεταλμένη υπηρεσία». Και φυσικά εντεταλμένη υπηρεσία δε θεωρείται η μετακίνηση σε σχολεία της περιοχής της οργανικής τους θέσης ή της αρχικής τους τοποθέτησης. Διαμορφώνεται, έτσι, μια ζοφερή κατάσταση που σίγουρα αποτρέπει πολλούς/ες να κάνουν αίτηση για διορισμό ή και να αποδεχτούν την τοποθέτησή τους ως αναπληρωτές/τριες. Υπολογίζεται ότι περίπου 1 στους 3 εκπαιδευτικούς αναγκάζεται να μετακινείται σε δύο έως και πέντε σχολεία σε συνθήκες ελαστικής εργασίας, με σχεδόν 50.000 αναπληρωτές/τριες  σε πολυετή ομηρία, με αυξημένο ωράριο εργασίας από το 2012 και τελικά με σοβαρές επιπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία και τη μόρφωση των μαθητών.

     Στις αρχές του 2023 ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης μιλώντας στο «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ» αναγνώρισε ότι: «Η αλήθεια είναι ότι ζητάμε πολλά, πάρα πολλά από τους καθηγητές μας και τους δασκάλους μας και δίνουμε λίγα» δηλώνοντας ότι: «μία από τις μεγάλες προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουμε στη δεύτερη τετραετία θα αφορά το μισθολόγιο δημοσίων υπαλλήλων,γιατρών και καθηγητών». Στο τελικό προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ αναφέρεται γενικώς «αύξηση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων και αναμόρφωση του μισθολογίου τους από 1/1/2024 και ειδικότερα για τους εκπαιδευτικούς θέτει όρους και προϋποθέσεις: «αύξηση των μισθολογικών απολαβών των εκπαιδευτικών, με έμφαση στους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς και σε στελέχη εκπαίδευσης με αυξημένες αρμοδιότητες»! Τη στιγμή που για τον ιδιωτικό τομέα μιλά για αύξηση του μέσου μισθού την τετραετία στα 1500 ευρώ και αύξηση κατώτατου μισθού στα 950 ευρώ! Και αν θελήσουμε να συγκρίνουμε οικονομικά προγράμματα ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται για άμεση αύξηση 10% των μισθών μας από 1/7/2023 και αυτόματη τιμαριθμική αναπροσαρμογή από 1/1/2024. Με απλά λόγια το όφελος από τα δύο αυτά μέτρα θα είναι 1,2 επιπλέον μισθοί το χρόνο για κάθε δημόσιο υπάλληλο. Αυτό προκύπτει από την αύξηση κατά 10% στους μισθούς όλων των Μισθολογικών Κλιμακίων (Μ.Κ.) και όλων των κατηγοριών. Την ίδια στιγμή στηρίζεται η αγοραστική δύναμη των εργαζομένων στο Δημόσιο, καθώς θα ισχύσει και για αυτούς η ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή (δηλαδή, κατά το ύψος του ετήσιου πληθωρισμού). Παράλληλα η αύξηση του αφορολόγητου και η μείωση των έμμεσων φόρων σε καύσιμα και τρόφιμα μπορεί να αποφέρει ένα επιπλέον μισθό ετησίως σε κάθε εκπαιδευτικό!

     Οι  υποσχέσεις Μητσοτάκη είναι ψευδείς και υποκριτικές γιατί περνά στα «ψιλά γράμματα» η εφαρμογή μεικτού συστήματος αμοιβών και η σύνδεση μισθολογικής εξέλιξης και υπαλληλικού βαθμού, η κατάργηση επιδομάτων, παροχών και αποζημιώσεων και φυσικά η χορήγηση κινήτρων επίτευξης ποσοτικοποιημένων στόχων μέσω της «αξιολόγησης»! Και μια μικρή λεπτομέρεια: Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σταθερότητας, οι δαπάνες του μισθολογίου του δημόσιου τομέα σε σταθερές τιμές, σε όρους δηλαδή αγοραστικής δύναμης των μισθωτών του δημόσιου τομέα, μειώνονται μεταξύ 2023 και 2026 συνολικά κατά 730 εκατομμύρια ευρώ -παρά την πενιχρή μεταρρύθμιση του ενιαίου μισθολογίου από το 2024 με κόστος 0,3% του ΑΕΠ-  καθώς δεν υπάρχει καμία πρόνοια αποζημίωσης των μισθωτών του Δημοσίου από τις εισοδηματικές απώλειες που προκαλεί ο πληθωρισμός.

     Μέσα σε μια μακρά προεκλογική περίοδο η Κυβέρνηση της ΝΔ έταξε στους πάντες τα πάντα! Και στο χώρο της εκπαίδευσης η Κεραμέως και το επιτελείο της -με κυνικό τρόπο- παρέπεμψε όλα τα σοβαρά ζητήματα (μονιμοποίηση χιλιάδων νεοδιόριστων, οικονομική αναβάθμιση εκπαιδευτικών αλλά και νέο σύστημα πρόσληψης τους με γραπτό(;) ΑΣΕΠ) για επίλυση μετά τις εκλογές εφόσον φυσικά ο λαός «ψηφίσει σωστά» και οι εκπαιδευτικοί μας εμπιστευτούν ξανά τις ζωές τους σε Κυβέρνηση ΝΔ στις 21 Μαϊου, στις 25 Ιουνίου ή και τον Αύγουστο αν χρειαστεί!  Αν ο Κ. Μητσοτάκης ήθελε όντως να αυξήσει τις αποδοχές μας, ας το έκανε 4 χρόνια τη στιγμή που «η οικονομία πήγαινε τρένο»! Όχι φυσικά με αστεία ποσά όπως η κατάργηση της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης (4-5 ευρώ τον μήνα) ή της μνημονιακής επιπλέον κράτησης 1% για εφάπαξ (15 ευρώ τον μήνα) αλλά με ουσιαστικές αυξήσεις που θα αναπλήρωναν τουλάχιστον όσα χάσαμε τον τελευταίο καιρό εξαιτίας της ακρίβειας.

     Η υπόσχεση Μητσοτάκη είναι επίσης επικίνδυνη αν σημάνει αλλαγή του τωρινού Μισθολογίου του 2016, στο οποίο έχουμε ακώλυτη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη. Υπενθυμίζουμε ότι:

Με τους νόμους 4354/2015 (αρθ.34), 4369/2016 (αρθ.28) και 4547/2018 (αρθ.110) καταργήθηκαν:

1. Τα άρθρα του νόμου 4024/2011 που προέβλεπαν σύνδεση της μισθολογικής και βαθμολογικής μας εξέλιξης με την ατομική αξιολόγηση.

2. Το άρθρο 95 του νόμου 3528/2007 σύμφωνα με τον οποίο «… υπάλληλος ο οποίος εγγράφεται σε δύο διαδοχικούς πίνακες μη προακτέων στον ίδιο βαθμό παραπέμπεται (…) υποχρεωτικώς προς κρίση στο υπηρεσιακό συμβούλιο, το οποίο […] μπορεί να τον απολύσει ή να τον υποβιβάσει κατά έναν βαθμό».

3. Το ΠΔ 152/2013 που προέβλεπε την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Το ΠΔ 152 στο άρθρ. 16, παρ. 4 αναφέρει: «Οι εκπαιδευτικοί που χαρακτηρίζονται ελλιπείς σε περισσότερα του ενός κριτήρια σε μία εκ των κατηγοριών χαρακτηρίζονται συνολικά ελλιπείς, ασχέτως συνολικής βαθμολογίας.»!Στην επόμενη παρ. 5 του ιδίου άρθρου το ΠΔ συνδέεται με την παράγραφο 4 του άρθρου 8 του ν. 4024/2011, που αναφέρει ότι «…οι υπάλληλοι που περιλαμβάνονται σε πίνακα μη προακτέων στερούνται του δικαιώματος για προαγωγή για τα επόμενα δύο έτη». Όμως δεν αρκούσε κάποιος να αξιολογηθεί ικανός για να προαχθεί στον επόμενο βαθμό γιατί η αξιολόγηση έχει προκαθοριστεί: από όσους εκπαιδευτικούς «αξιολογηθούν» θετικά μόνο ένα ποσοστό θα περνούσε στον επόμενο βαθμό (το 100% από τον ΣΤ΄ στον Ε΄ βαθμό, το 90% από τον Ε΄ στον Δ΄, το 80% από τον Δ΄ στον Γ, το 60% από τον Γ΄ στον Β΄, το 20% από τον Β΄ στον Α΄, νόμος 4024/11, άρθρο 7 παρ. 6).  Άρα θα έπρεπε να είναι «περισσότερο ικανός» από τον συνάδελφο του. Μάλιστα στο άρθρο 7 παρ. 6 του ίδιου νόμου αναφερόταν ότι «Με κοινή απόφαση των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών, η οποία εκδίδεται μετά από εκτίμηση τόσο των υπηρεσιακών αναγκών όσο και των δημοσιονομικών δυνατοτήτων τουλάχιστον ανά διετία, τα προαναφερόμενα ποσοστά μπορούν να καθορίζονται χαμηλότερα…». Δηλαδή, αν τα δημοσιονομικά της χώρας δεν πήγαιναν καλά, τότε λιγότεροι εκπαιδευτικοί θα προβιβάζονταν στον επόμενο βαθμό και άρα περισσότεροι θα καθηλώνονταν  μισθολογικά! Χώρια εκείνο το ρουσφετολογικό «Κίνητρο Επίτευξης Στόχων» που θα το έπαιρναν όσοι έπιαναν τους ποσοτικοποιημένους στόχους (25% στον μισθό τους).

     Μέσα σε αυτόν τον κυκεώνα ακρίβειας, εξόδων και εξουθενωτικών συνθηκών, ομολογούμε πως δεν αντέχουμε άλλο! Οι εκπαιδευτικοί που αποτελούν το μεγαλύτερο τμήμα των δημοσίων υπαλλήλων, έχουν φτάσει στα όρια της εξαθλίωσης με το μηνιάτικο να εξαντλείται μέσα στις 10 μέρες του μήνα και να μην καλύπτουν πλέον βασικές τους ανάγκες. Στις επερχόμενες εκλογές της 25ης Ιούνη δεν κρίνονται μόνο πρόσωπα και κόμματα. Κρίνεται η ζωή μας, η αξιοπρέπεια των 160.000 εκπαιδευτικών, η στήριξη της δημόσιας δωρεάν Παιδείας και τελικά η υπεράσπιση της δημοκρατίας ενάντια σε όσους/ες ονειρεύονται «δεξιές παντοκρατορίες» με την κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, τον ασφυκτικό έλεγχο του ΑΣΕΠ και των προσλήψεων από την Κυβέρνηση, την σύνδεση της μονιμότητας με την «αξιολόγηση», την ιδιωτικοποίηση του  ΕΣΥ και την διάλυση του κοινωνικού κράτους στην λογική του «όποιος δεν προσαρμόζεται πεθαίνει»! Διεκδικούμε ένα ποιοτικό, συμπεριληπτικό, δημόσιο και δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά και φυσικά να ζούμε με αξιοπρέπεια από το μισθό μας!

Η ανατροπή των νεοφιλελεύθερων πολιτικών της ΝΔ είναι ζήτημα επιβίωσης για εμάς και  την Παιδεία! Στις 25 Ιουνίου έχουμε μια τελευταία ευκαιρία να τους αξιολογήσουμε!

12/6/2023

Νεκτάριος Κορδής

Μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ με τις ΣΥΝΕΚ- ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ 


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Bottom Ad [Post Page]