ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]


Συνάδελφισσες, συνάδελφοι,
Το Υπουργείο Παιδείας  έστειλε στην ΟΛΜΕ την τελική του πρόταση για «την αναδιάρθρωση των περιφερειακών δομών της διοίκησης της εκπαίδευσης». Μέσα από το κείμενο αυτό μαθαίνουμε ποιο είναι διοικητικά το «νέο» σχολείο που μας ετοιμάζουν. Δείτε κάποια χαρακτηριστικά σημεία:
 Ο διευθυντής του σχολείου καθίσταται ο ηγέτης, ο εμψυχωτής και ο διευκολυντής των αλλαγών στη σχολική του μονάδα. Έχει ευθύνη για την επίτευξη υψηλού επιπέδου επίδοσης και καλής συμπεριφοράς των μαθητών στο σχολείο σε εκπαιδευτικό επίπεδο και για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου σε διοικητικό επίπεδο.
…Απαλλάσσεται από τα διδακτικά καθήκοντα στις μεγαλύτερες σχολικές μονάδες και είναι υπεύθυνος για:
το σχεδιασμό, την υλοποίηση και αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, την εκπόνηση και υλοποίηση ολοκληρωμένων σχεδίων δράσης βελτίωσής της και σε συνεργασία με τα στελέχη Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, για την κατάρτιση προγραμμάτων ενδοσχολικής επιμόρφωσης,
    την ηλεκτρονική ενημέρωση των ατομικών υπηρεσιακών φακέλων των εκπαιδευτικών και την αξιόπιστη έγκυρη και έγκαιρη ηλεκτρονική αποτύπωση των στοιχείων της σχολικής μονάδας, καθώς και των οικονομικών δεδομένων και των στοιχείων της αυτοαξιολόγησης,
Ο υποδιευθυντής του σχολείου, ο οποίος επιλέγεται από το σύλλογο διδασκόντων, αναπληρώνει το διευθυντή του σχολείου, όταν δεν υπάρχει, απουσιάζει ή κωλύεται. Βοηθά το διευθυντή στην άσκηση των καθηκόντων του, έχει μειωμένο διδακτικό ωράριο και είναι υπεύθυνος για :
…τη λειτουργία του ολοήμερου προγράμματος, χωρίς να αφαιρούνται οι σχετικές αρμοδιότητες από τα όργανα διοίκησης του σχολείου, και γι' αυτό παραμένει στο χώρο μέχρι τη λήξη του προγράμματος, τηρουμένων των προβλέψεων για το υποχρεωτικό ωράριο παραμονής στο σχολείο.
-    Ο Σύλλογος Διδασκόντων του σχολείου αποτελείται από όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό γενικής και ειδικής αγωγής καθώς και από το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό της σχολικής μονάδας, που διδάσκει με οποιαδήποτε σχέση εργασίας και έχει ως πρόεδρο το διευθυντή του σχολείου. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όταν στις συνεδριάσεις του συλλόγου εξετάζονται ειδικά θέματα μαθητών μετέχουν και δύο εκπρόσωποί τους που ορίζονται από το διοικητικό συμβούλιο των μαθητικών κοινοτήτων. Οι συνεδριάσεις του πραγματοποιούνται μετά τη λήξη της λειτουργίας του σχολείου. Τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων ενημερώνουν τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών μια φορά το μήνα εκτός ωρών λειτουργίας του σχολείου σε συγκεκριμένη και δεσμευτική για όλους ημέρα και ώρα, η οποία καθορίζεται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.
Ο σύλλογος διδασκόντων αποτελεί συλλογικό όργανο χάραξης κατευθύνσεων για την καλύτερη εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής και την καλύτερη λειτουργία του σχολείου. Ως συλλογικό όργανο, αλλά και κάθε μέλος, έχει την ευθύνη για:
-     την εφαρμογή του ωρολογίου και αναλυτικού προγράμματος, την υγεία και προστασία των μαθητών, την καθαριότητα των σχολικών χώρων, την οργάνωση της σχολικής ζωής, την ιεράρχηση  των αναγκών του σχολείου και την αντιμετώπιση τους.
-     την αποτελεσματική αξιοποίηση του πλαισίου ευελιξίας που παρέχει στη σχολική μονάδα το εθνικό πλαίσιο προγράμματος σπουδών, σύμφωνα με τις ιδιαίτερες ανάγκες και τα χαρακτηριστικά του σχολείου, προτείνοντας στο Διευθυντή εκπαιδευτικά προγράμματα, καινοτόμες δράσεις, δραστηριότητες και μαθήματα που συνδέονται με την τοπική κοινωνία, την τοπική ιστορία, τον πολιτισμό, το περιβάλλον, τις παραγωγικές ιδιαιτερότητες και δυνατότητες της περιοχής για τον εμπλουτισμό του προγράμματος σπουδών,
-   Το Συμβούλιο Σχολικής Κοινότητας θεσμοθετείται ως όργανο κοινωνικής λογοδοσίας και οικονομικής διαχείρισης της σχολικής μονάδας. Αποτελείται από τον διευθυντή, ως πρόεδρο, ένα μέλος του συλλόγου των διδασκόντων, έναν εκπρόσωπο του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων και έναν εκπρόσωπο των μαθητικών κοινοτήτων για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
-   Το Συμβούλιο Σχολικής Κοινότητας:
-     σχεδιάζει, επικαιροποιεί κατ’ έτος και προωθεί προς έγκριση από το Σύλλογο Διδασκόντων το σχέδιο για την αντιμετώπιση κρίσεων στη σχολική μονάδα. Επικουρεί το Διευθυντή στην εφαρμογή του σχεδίου, τόσο στις παρεμβάσεις προληπτικού χαρακτήρα, όσο και κατά τη διαχείριση των κρίσεων.
…Στην κατεύθυνση αυτή εισάγεται ο «Κανονισμός λειτουργίας σχολικής μονάδας» που είναι το σύνολο των προϋποθέσεων, των όρων και των κανόνων, που αποτελούν τους πυλώνες για την ευόδωση της αποστολής του σχολείου, για την ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και παιδαγωγικών του δράσεων, με τρόπο ποιοτικό και αποτελεσματικό. Οι κανόνες αυτοί αποσκοπούν στο να διατυπωθούν με σαφήνεια οι ρόλοι, οι θεσμικώς αναπτυσσόμενες σχέσεις μεταξύ των μελών και οι όροι προσφοράς όλων -εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων-κηδεμόνων και τοπικής κοινωνίας-  με τελικό στόχο τη διαμόρφωση παιδαγωγικού περιβάλλοντος και διδακτικού κλίματος που βασίζονται στον αμοιβαίο σεβασμό, την αποδοχή και την αναγνώριση.
Στο πλαίσιο του «Κανονισμού λειτουργίας σχολικής μονάδας» εκσυγχρονίζεται και ενισχύεται το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των συλλογικών οργάνων (π.χ. του σχολικού συμβουλίου ή του συλλόγου διδασκόντων), ώστε να αντιμετωπιστούν θέματα, όπως η τακτική λειτουργία τους πέραν των ελάχιστων συνεδριάσεων που προβλέπονται από το σχετικό άρθρο του Ν.1566/85, η προετοιμασία των συνεδριάσεων όπως έκδοση πρόσκλησης, καθορισμός θεμάτων, εισηγητών και περίληψης εισηγήσεων, κ.ά., αλλά και να δοθούν κίνητρα στα μέλη τους για συμμετοχή και ανάληψη δημιουργικών πρωτοβουλιών και δράσεων, η έλλειψη των οποίων σήμερα λειτουργεί ανασχετικά και συμβάλλει στην αδρανοποίηση των συλλογικών οργάνων. Το περιεχόμενο του πλαισίου «Κανονισμού λειτουργίας σχολικής μονάδας» και ο τρόπος προσαρμογής του στις ιδιαίτερες ανάγκες και συνθήκες κάθε σχολικής μονάδας, με τη συμμετοχή όλης της σχολικής κοινότητας, ορίζεται με απόφαση του ΥΠΔΒΜΘ.

Εισάγεται ο θεσμός της «Ενότητας σχολικών μονάδων». Σύμφωνα με αυτόν, όμορες σχολικές μονάδες του ίδιου δήμου ομαδοποιούνται και σχηματίζουν ενότητες για την προώθηση της συνεργασίας, τον συντονισμό του έργου τους και την ενιαία αντιμετώπιση διοικητικών θεμάτων. Την ευθύνη του συντονισμού αναλαμβάνει ο διευθυντής που κατέχει τη μεγαλύτερη πραγματική διοικητική εμπειρία, ο οποίος προεδρεύει των συνεδριάσεων του συντονιστικού συμβουλίου της ενότητας που αποτελείται από τους διευθυντές και τους προϊσταμένους των σχολικών μονάδων της ενότητας.
 ΠΡΟΣΕΞΤΕ ΤΩΡΑ ΤΟ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ:
Ο Διευθυντής επιλέγει τον Υποδιευθυντή μεταξύ των προταθέντων από το ΣΔ υποψηφίων!!!
Ο Σύλλογος Διδασκόντων ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ Υποδιευθυντές και συμμετέχει στην αξιολόγηση και την αυτοαξιολόγηση!!!
Παράλληλα η εφημερίδα τα ΝΕΑ(2-4-2011) αναφέρει ότι το νέο Λύκειο φέρνει και αξιολόγηση καθηγητών :
«∆εν είναι δυνατόν να ζητάµε από τους καθηγητές να καθοδηγήσουν τα παιδιά στις ερευνητικές εργασίες αλλά να µην αξιολογούνται οι ίδιοι». Με αυτά τα λόγια, η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου προανήγγειλε, µιλώντας χθες στα «ΝΕΑ», την έναρξη της διαδικασίας αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, για πρώτη φορά στη χώρα, από τον ερχόµενο Σεπτέµβριο παράλληλα µε τη λειτουργία του νέου λυκείου. Τον προηγούµενο χρόνο έγινε αυτοαξιολόγηση – σε εθελοντική βάση – σε περίπου600 σχολεία. Του χρόνου θα επεκταθεί σε όλα, ενώ αναµένεται να αρχίσει και η εξωτερική αξιολόγηση, τόσο των σχολείων όσο και του εκπαιδευτικού εργου, µε συγκεκριµένους, ποιοτικούς και ποσοτικούς στόχους επίδοσης που θα πρέπει να επιτυγχάνουν σχολεία, µαθητές και φυσικά οι εκπαιδευτικοί. 
Εξάλλου η Αννα ∆ιαµαντοπούλου, µιλώντας χθες στον ραδιοσταθµό Flach, αναφέρθηκε µε έµφαση στην αναγκαιότητα αξιολόγησης ενόψει των αλλαγών που επίκεινται στο λύκειο, ενώ «στοχοποίησε» και όσους εκπαιδευτικούς παραδίδουν ιδιαίτερα µαθήµατα, προαναγγέλλοντας επιχείρηση εντοπισµού και αποµάκρυνσής τους. Αφού τόνισε ότι οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί κάνουν καλά τη δουλειά τους και έχουν µεγάλα προσόντα ,συµπλήρωσε ότι οι λίγοι που προσφεύγουν σε αυτή την πρακτική διαπράττουν «έγκληµα καθοσιώσεως».
Στη Βρετανία η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών περνάει πλέον και στο... Ιντερνετ. Τον ερχόµενο Σεπτέµβριο αναµένεται η λειτουργία ειδικής ιστοσελίδας στην οποία οι γονείς θα µπορούν να αναφέρουν αυτά που συµβαίνουν στα σχολεία των παιδιών τους. Με βάση τις καταγραφές, οµάδα επιθεωρητών σχολικών µονάδων θα επεµβαίνει άµεσα στα σχολεία για ελέγχους! 
∆εν έχει ακόµα αποφασιστεί ποιες επιπτώσεις θα έχει στους εκπαιδευτικούς πιθανή αρνητική αξιολόγηση και ποια οφέλη θα επιφέρει η θετική. Ωστόσο σε ό,τι αφορά τους νεοδιόριστους τουλάχιστον, η αρητική κρίση τα πρώτα δύο χρόνια θα έχει ως επίπτωση ακόµα και την αποµάκρυνσή τους, καθώς µπορεί να µην επικυρωθεί ο διορισµός τους.

Ως προς τη διδασκαλία θα αποτιµώνται µεταξύ άλλων οι διδακτικές πρακτικές του σχολείου, όπως η υιοθέτηση ποικίλων διδακτικών µεθόδων ανάλογα µε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των µαθητών και το αντικείµενο της διδασκαλίας, η αποτελεσµατική διοίκηση της τάξης µε τη σωστή αξιοποίηση του διαθέσιµου χρόνου και των µέσων διδασκαλίας, η ποιότητα της παιδαγωγικής σχέσης που αναπτύσσεται ανάµεσα στους εκπαιδευτικούς και τους µαθητές, ο αποτελεσµατικός σχεδιασµός της διδασκαλίας κ.λπ.

Για τα εκπαιδευτικά αποτελέσµατα θα αποτιµάται η διαµορφωµένη πολιτική του σχολείου (διαδικασίες, µέτρα, παρεµβάσεις) για την παρακολούθηση της φοίτησης των µαθητών και την αντιµετώπιση πιθανών προβληµάτων φοίτησης και διαρροής. Επίσης θα εκτιµάται η εικόνα του σχολείου ως προς τις επιδόσεις των µαθητών του σε σχέση µε τους στόχους και τα περιεχόµενα του προγράµµατος σπουδών, καθώς και ως προς την πρόοδο που παρουσιάζουν τα επιτεύγµατα των µαθητών του διαχρονικά.

ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:
Το Υπουργείο Παιδείας με νέο σχέδιο νόμου έρχεται να καταργήσει στην πράξη τους συλλόγους διδασκόντων και να συγκεντρώσει το σύνολο των διοικητικών, παιδαγωγικών και πειθαρχικών αρμοδιοτήτων στο διευθυντή. Ο Σύλλογος διδασκόντων δεν θα έχει παρά συμβουλευτικό ρόλο! Αντιθέτως, ο διευθυντής θα είναι ο προϊστάμενος για το προσωπικό της σχολικής μονάδας. Θα έχει την ευθύνη για την οργάνωση της αυτοαξιολόγησης του σχολείου και για τις δράσεις βελτίωσής του. Θα διαχειρίζεται τα οικονομικά, ενώ θα μπορεί να επιβάλλει στους υφισταμένους του από έγγραφη επίπληξη ως και πρόστιμο μέχρι το 1/6 των μηνιαίων αποδοχών! Τέλος, θα είναι υπεύθυνος για τα προγράμματα ενδοσχολικής επιμόρφωσης μαζί με τους συμβούλους παιδαγωγικής καθοδήγησης. Μετατρέπεται λοιπόν σε ένα είδος μάνατζερ, ο οποίος καλείται να βρει χρήματα, να αξιολογήσει, να πειθαρχήσει. Αυτό στη σημερινή ρητορεία ονομάζεται ηγέτης και εμψυχωτής! Ηγέτης όμως που δεν ελέγχεται είναι μάλλον τύραννος.
          Με λίγα λόγια η δημοκρατική συγκρότηση της σχολικής κοινότητας, όπου κάθε εκπαιδευτικός έχει ίση φωνή και ο διευθυντής είναι ο πρώτος μεταξύ ίσων καταργείται! Το νέο σχολείο της Διαμαντοπούλου είναι αυστηρά ιεραρχικό, συγκεντρωτικό και συνεπώς αυταρχικό. Δεν κυριαρχεί ο διάλογος και η συλλογική απόφαση, αλλά η διαταγή, ο έλεγχος και η τιμωρία. Έτσι η σχολική κοινότητα καταντάει στρατώνας και οι εκπαιδευτικοί νεοσύλλεκτοι.
          Η αντίδραση μας απέναντι σε αυτά τα σχέδια του Υπουργείου πρέπει να είναι δυναμική. Δεν μπορούμε, αν θέλουμε να λεγόμαστε ακόμη λειτουργοί της εκπαίδευσης, να δεχτούμε ένα αυταρχικό και ιεραρχικό σχολείο, που θα μας εγκλωβίσει στα στενά όρια της τάξης μας καταργώντας κάθε έννοια σχολικής κοινότητας.
ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΡΔΗΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ Β΄ΕΛΜΕ ΔΥΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ     

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Bottom Ad [Post Page]