Δημιούργησα αυτό το blog προκειμένου να παρουσιάζω απόψεις και άρθρα , βασικά για τα εκπαιδευτικά θέματα αλλά και όσα άλλα μας απασχολούν. Μια γνώμη, ένα σχόλιο για αυτά που συμβαίνουν. Επίσης θα βρείτε κείμενα άλλων τα οποία με εκφράζουν. Στο blog αυτό θα μπορείτε να βρείτε επίσης πολιτιστικές αναφορές πάνω σε θέματα που μας συγκινούν. Πολιτισμός και εκπαίδευση πάνε μαζί. Περιμένω τα σχόλια σας. Ν.Κ.

Κυριακή, 19 Ιανουαρίου 2014

Η ΑΥΓΗ

Ο προϋπολογισμός του 2014 ολοκληρώνει την διάλυση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Κουντούρης Νικόλας, Συνεργάτης ΕΕΚΕ Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ  Η ΑΥΓΗ 19/1/14
Με την δημόσια χρηματοδότηση για την παιδεία να έχει συρρικνωθεί πάνω από 2,5 δις τα τέσσερα τελευταία μνημονιακά χρόνια, ο φετινός προϋπολογισμός για την εκπαίδευση είναι ο ιστορικά χαμηλότερος από την ένταξη της χώρας στο ευρώ. Με 4,6 δις δημόσιας χρηματοδότησης και περίπου μισό δις από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, η εκπαίδευση θα χρηματοδοτηθεί το 2014 με 320 εκατομμύρια λιγότερα από το 2013.
Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον όμως, πέρα από τα γενικά μεγέθη, να εστιάσει κανείς και στην κατανομή των περικοπών και των δαπανών εντός του γενικού κωδικού του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Οι περικοπές προκύπτουν από δύο μεγάλες δεξαμενές, ενώ αντίθετα σε δύο άλλες περιπτώσεις το υπουργείο αποδεικνύεται ιδιαίτερα δαπανηρό.
Το μεγάλο θύμα του φετινού προϋπολογισμού είναι η δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Από τα 320 εκατομμύρια των γενικών περικοπών στην παιδεία, τα 215 προέρχονται από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Την ίδια στιγμή, από την τριτοβάθμια εκπαίδευση περικόπτονται 130 εκατομμύρια, ενώ αντίθετα ιλιγγιώδη άνοδο παρουσιάζει το κονδύλι των εισαγωγικών εξετάσεων, το οποίο ξεπερνά τα έξι εκατομμύρια ευρώ. Αυξάνονται επίσης οι δαπάνες της κεντρικής υπηρεσίας κατά 42 εκατομμύρια ευρώ, αύξηση η οποία σχετίζεται με την δημιουργία δύο γιγάντιων νομικών προσώπων απευθείας ελεγχόμενων από τον υπουργό, τον ΕΟΠΠΕΠ και το ΙΝΕΔΙΒΙΜ.
Σοκ προκαλεί το γεγονός ότι από τα 215 εκατομμύρια περικοπών από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα 214 αφορούν αποκλειστικά τον κωδικό «αποδοχές και συντάξεις», ο οποίος αναφέρεται ευθέως στους εκπαιδευτικούς της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα τον περασμένο Ιούλιο. Με άλλα λόγια, ο φετινός προϋπολογισμός επικυρώνει, κι ας μην έχει την έγκριση της τρόικα, την συρρίκνωση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης της χώρας κατά περίπου 1/3, ενώ καθίσταται σαφές ότι πρόθεση του υπουργείου είναι να απολύσει τους εκπαιδευτικούς με το πέρας της περιόδου της διαθεσιμότητας και βέβαια να μην αντικαταστήσει με τίποτα απολύτως, τους τεχνολογικούς κλάδους και τις επαγγελματικές ειδικότητες που κατήργησε χωρίς καμία λογική το καλοκαίρι. Στην μεγάλη δεξαμενή των 214 εκατομμυρίων περικοπών συμπεριλαμβάνονται και αυτές που σχετίζονται με την αύξηση του ωραρίου εργασίας κατά 2 ώρες, με την ταυτόχρονη μη επαναπρόσληψη πάνω από 10.000 αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών.
Ο νόμος του Σεπτεμβρίου για το λύκειο έχει και αυτός τον τραγελαφικό του αντίκτυπο στον φετινό προϋπολογισμό. Μοιραία, αυξάνοντας τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα σε 45 και πλέον, ήταν αναμενόμενο να εκτοξευθεί αναλόγως και το κόστος διεξαγωγής των εξετάσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για το 2014 το συγκεκριμένο κονδύλι προϋπολογίζεται σε 6 εκατομμύρια ευρώ, χρήματα τα οποία απαιτούνται για να χρηματοδοτηθούν οι εξετάσεις, η ανεξάρτητη αρχή που δημιούργησε ο νέος νόμος και η τράπεζα θεμάτων.
Την καταστροφή ολοκληρώνει και η μείωση κατά 28 εκατομμύρια ευρώ του προϋπολογισμού των περιφερειακών ενοτήτων (των πρώην νομαρχιών), που αφορά στην χρηματοδότηση των αρμοδιοτήτων τους σε σχέση με την δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα νούμερα είναι και εδώ αποκαλυπτικά. Από 33 εκατομμύρια το 2013, προϋπολογίζονται μόλις 5 για το 2014! Τα ποσά αυτά καλύπτουν κατά βάση την συντήρηση των σχολικών μονάδων, τους λογαριασμούς ΔΕΚΟ, την θέρμανση, την σχολική φύλαξη και την μεταφορά των μαθητών.
Αυτό λοιπόν που λέει με απλά λόγια ο προϋπολογισμός του 2014 για την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, είναι ότι στο σύνολό της συρρικνώνεται κατά περίπου 20%, με αντίστοιχη μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού και με την ανάλογη εγκατάλειψη και κατάργηση σχολικών δομών. Αυτή είναι η «μετάφραση» της «δημοσιονομικής προσαρμογής» των 240 εκατομμυρίων ευρώ περικοπών συνολικά από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η οποία εξαφανίζει στην πραγματικότητα το ένα στα πέντε γυμνάσια και λύκεια όλων των τύπων στην χώρα. Το μνημονιακό «ντεκόρ» ολοκληρώνουν τέλος, οι θριαμβολογίες περί περικοπής της δαπάνης για τα σχολικά βιβλία χαρακτηρίζοντας ως «διαρθρωτική μεταρρύθμιση» την «επέκταση της διάρκειας ζωής τους», όπως χαρακτηριστικά επί λέξει αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού.

Είναι σαφές ότι αυτή η βίαιη απόσυρση πόρων από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση αφήνει χιλιάδες μαθητές έωλους, ενώ ολόκληροι τομείς της επαγγελματικής εκπαίδευσης περνούν στον απόλυτο έλεγχο της ιδιωτικής αγοράς. Ο μνημονιακός σχεδιασμός άλλωστε δεν είναι άλλος από την άμεση μετατόπιση ενός μεγάλου αριθμού μαθητών από το λύκειο στις σχολές επαγγελματικής κατάρτισης αμέσως μετά το γυμνάσιο. Από την άλλη, με τον πολλαπλασιασμό των εξετάσεων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ενισχύεται η θέση της ιδιωτικής αγοράς παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών, ενώ διαχωρίζεται απολύτως και ο μαθητικός πληθυσμός ανάμεσα σε εκείνους που έχουν να πληρώσουν και σε εκείνους που για οικονομικούς λόγους αποκλείονται από την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση. Με δυο λόγια, το συνολικό «διαρθρωτικό αποτέλεσμα» αυτής της πολιτικής (εάν υιοθετήσει κανείς την τεχνοκρατική ορολογία του προϋπολογισμού) δεν είναι άλλο από την υποβάθμιση του συνολικού επιπέδου εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας με ότι αυτό συνεπάγεται σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου